Unia Europejska otworzyła kolejny front walki o czyste powietrze, tym razem morski. Narzuciła statkom poruszającym się po Morzu Północnym i Bałtyku bardzo niskie limity zawartości siarki w paliwie.

Marek Siudaj, kierownik działu branże i firmy

Tylko że do końca nie rozumiem – jakim statkom konkretnie? Czy te kryteria będą wypełniać wyłącznie statki zarejestrowane w krajach leżących nad tymi akwenami, czy odsiarczonym paliwem powinien posługiwać się każdy okręt wchodzący na te wody?

Pierwsze rozwiązanie to fikcja, gdyż i tak armatorzy pływają pod innymi banderami i całkiem możliwe, że po Bałtyku pływa niewiele okrętów zarejestrowanych w krajach położonych przy tym morzu.

Drugie rozwiązanie to awanturnictwo, bo takie zasady wymagałyby kontrolowania okrętów i – w razie potrzeby – ich aresztowania czy odsyłania na inne akweny. Od tego niedaleko do sporów dyplomatycznych, zadrażnień itd. W końcu zatrzymanie statku na morzu czasem wymaga siły.

Inne pytanie, które się od razu rodzi, brzmi – kto na tym zyska, kto straci. Oczywiście, zapewne wygrane będą bałtyckie foki i morświny (i wcale nie piszę tego z ironią), a także stocznie, w których trzeba będzie zmodernizować statki za grube pieniądze. Być może zyskają te bandery i kraje, które mogą sobie pozwolić na zlekceważenie unijnych regulacji. W przypadku Bałtyku mówimy wyłącznie o Rosji – ma i sporą flotę, i porty, w których będzie można rozładować towary bez obawy przed wizytą unijnych kontrolerów.

W innych przypadkach koszty modernizacji przełożą się na ceny frachtu na Bałtyku, a to już odbije się na całej gospodarce. W górę pójdzie cena nie tylko surowców sprowadzanych drogą morską (czyli np. ropy, jaka tankowcami płynie do Możejek, a w przyszłości także skroplonego gazu, jaki powinien trafiać do Świnoujścia), lecz także wyrobów gotowych. Jednym z możliwych skutków odsiarczania Bałtyku może być sytuacja, w której kompletnie nieopłacalne będzie masowe sprowadzanie tanich produktów z Azji, bo ze względu na transport będzie je taniej wyprodukować choćby u nas. Ale całkiem prawdopodobna jest możliwość odwrotna – że ze względu na wysoki koszt sprowadzenia surowca wzrośnie znaczenie kosztów pracy, a więc azjatyckie produkty zyskają na konkurencyjności.

Jak widać, cała ta operacja budzi mnóstwo pytań i wątpliwości. Stara prawda mówi, że jak nie wiadomo, o co chodzi, to idzie o pieniądze. Ale tu sytuacja jest tak zagmatwana, że nawet nie jest jasne, czyje? To znaczy, nie wiadomo, kto na tym zyskuje, bo to, kto zapłaci, jest zawsze jasne. Pan płaci, pani płaci, ja płacę...


Wiadomości

UE. Kraje za strategią ws. recyklingu 70 proc. odpadów

Ministrowie odpowiedzialni za środowisko państw UE udzielili we wtorek wstępnego poparcia propozycji KE ws. strategii, która ma doprowadzić do recyklingu 70 proc. odpadów komunalnych i 80 proc. opakowań do 2030 r.

Nagroda ERRA dla byłego prezesa URE

Były prezes Urzędu Regulacji Energetyki dr hab. Mariusz Swora z Wydziału Prawa i Administracji UJ oraz dr hab. inż. Jacek Kamiński, profesor nadzwyczajny z Instytutu Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energią PAN otrzymali nagrodę naukową ERRA Regulatory Research Award w międzynarodowym konkursie na pracę badawczą z dziedziny regulacji energetyki.

Do litewskiego pływającego gazoportu przycumował pierwszy gazowiec

Jak poinformowała "Wyborcza.biz", we wtorek gazowiec Golar Seal z LNG z Norwegii wpłynął do portu w Kłajpedzie i przycumował przy pływającym gazoporcie "Independence". Przywieziony przez niego skroplony gaz będzie wykorzystany do testów i rozruchu litewskiego pływającego gazoportu.

PGE Dystrybucja pracuje nad efektywnością operacyjną

PGE Dystrybucja w ramach prowadzonych prac nad poprawą efektywności operacyjnej zakończyła III Fazę wdrożenia Programu Poprawy Efektywności Operacyjnej i tym samym objęła jego zasięgiem cały obszar działania Spółki. Zakończenie tego etapu wdrożenia programu rozpoczyna kolejny etap prac nad poprawą efektywności operacyjnej, czyli kontynuację wdrożenia produktów programu oraz poszukiwanie nowych obszarów, których unowocześnienie lub optymalizacja pozwoli na dalsze zwiększenie efektywności pracy służb eksploatacyjnych spółki.

Wyszukiwarka

Zadaj pytanie








8+4=?


Informacje o plikach "cookies"