Importerzy zamówią w tym roku w fabrykach tyle samo samochodów, ile w 2011 r.

Rejestracje nowych aut osobowych

Na przekór sporej części ekspertów sprzedawcy pojazdów uważają, że obronią zeszłoroczne wyniki. Chcą sprzedać od 270 do 285 tys. aut osobowych i trzeci rok z rzędu poprawić sprzedaż aut dostawczych. Zapewniają, że w tym roku nie pokrzyżują ich planów fabryki, które w 2011 r. nie nadążały z zamówieniami. To m.in. z powodu braku aut w grudniu 2011 r. rejestracja nowych pojazdów spadła aż o blisko 20 proc. Jak podał wczoraj Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego – w całym roku zarejestrowano o 12 proc. mniej samochodów osobowych niż w 2010 r.

Było źle, ale nie najgorzej. Wystarczy przypomnieć, że jeszcze rok temu wróżono nawet 25-proc. spadek. Tymczasem skończyło się na wynikach zbliżonych do 2009 r.

– Utrzymujemy prognozę sprzedaży na poziomie z 2011 r., czyli ok. 275 tys. aut – mówi Przemysław Byszewski, rzecznik prasowy GM Poland. Twierdzi tak pomimo niesprzyjających informacji dotyczących wskaźników ekonomicznych na 2012 r., czyli wyższego bezrobocia, podwyżek cen, wysokiego kursu walut i ograniczeń kredytowych.

Tegoroczne prognozy sprzedaży na poziomie 2011 r. podtrzymują też Skoda i Fiat. – W tym roku rynek sprzedaży nowych aut osobowych wyniesie 275 – 280 tys. – mówi Wojciech Masalski, dyrektor Handlowy Fiat Auto Poland.

Także według Łukasza Gębskiego, szefa internetowego salonu sprzedaży Autosalon24.pl, ten rok nie powinien być zły, a sprzedaż aut osobowych zamknie się w okolicach 270 – 285 tys. sztuk. – Jak na razie o globalnym kryzysie bardziej słyszymy, niż go doświadczamy. Tylko załamanie gospodarcze skutkujące załamaniem się rynku pracy lub równie silne jak w 2008 r. tąpnięcie na rynku kredytowo-bankowym mogą dobić rynek sprzedaży nowych aut – mówi Gębski.

Według Arkadiusza Nowińskiego, prezesa Volvo Auto Polska, nie bez znaczenia dla wyników sprzedaży będą również działania polskiego rządu. – Jeśli zdecyduje się przywrócić kratkę w 2013 r. i ogłosi tę informację w połowie 2012, to wiele przedsiębiorstw może wstrzymać się z zakupem nowych samochodów – mówi Nowiński.

Trudno przewidzieć konsekwencje takiego kroku. Zatem importerzy już dziś chcą się zabezpieczyć przed taką sytuacją i przygotowują oferty zarówno dla klientów instytucjonalnych, jak i indywidualnych. Jak uważają przedstawiciele GM Poland, zapewne wszyscy gracze będą wprowadzali coraz bardziej agresywne kampanie, po to by utrzymać zadowalający poziom sprzedaży swoich produktów.

Przyszłość kratki nie jest jeszcze przesądzona. – Decyzja w sprawie dalszych losów zawieszenia odpisu jeszcze nie została podjęta – mówi Wiesława Dróżdż z biura prasowego Ministerstwa Finansów. Każde rozwiązanie wchodzi więc w rachubę. W styczniu 2011 r. resort finansów zawiesił prawo do pełnego odpisu VAT od aut z kratką na dwa lata. Uczynił to ze względu na potrzeby finansowe budżetu. Na przedłużenie okresu zawieszenia potrzebna jest zgoda Komisji Europejskiej.

PRAWO

Zamieszanie z kratką

Fiskus od stycznia zeszłego roku zawiesił na dwa lata prawa użytkowników samochodów z kratką do odpisu VAT. Blisko dwa lata wcześniej Europejski Trybunał Sprawiedliwości uznał, że Polska złamała prawo europejskie, kiedy wchodząc do Unii Europejskiej, zniosła prawo do korzystania z odpisu 22 proc. podatku przez użytkowników aut z kratką. Tak określa się samochody osobowe, które po zamontowaniu kratki rozdzielającej część pasażerską od osobowej były rejestrowane jako auta ciężarowe. A nabywcy ciężarówek mogą odliczyć cały VAT od ceny samochodu, a także od paliwa.

Nabywcy samochodów osobowych z kratką, którym wcześniej przysługiwało pełne odliczenie VAT, mogą obecnie odliczyć 60 proc. podatku zawarte w fakturze, ale nie więcej niż 6 tys. zł. Nie można też odliczać VAT od paliwa kupowanego do napędu samochodów o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.


Wiadomości

UE. Kraje za strategią ws. recyklingu 70 proc. odpadów

Ministrowie odpowiedzialni za środowisko państw UE udzielili we wtorek wstępnego poparcia propozycji KE ws. strategii, która ma doprowadzić do recyklingu 70 proc. odpadów komunalnych i 80 proc. opakowań do 2030 r.

Nagroda ERRA dla byłego prezesa URE

Były prezes Urzędu Regulacji Energetyki dr hab. Mariusz Swora z Wydziału Prawa i Administracji UJ oraz dr hab. inż. Jacek Kamiński, profesor nadzwyczajny z Instytutu Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energią PAN otrzymali nagrodę naukową ERRA Regulatory Research Award w międzynarodowym konkursie na pracę badawczą z dziedziny regulacji energetyki.

Do litewskiego pływającego gazoportu przycumował pierwszy gazowiec

Jak poinformowała "Wyborcza.biz", we wtorek gazowiec Golar Seal z LNG z Norwegii wpłynął do portu w Kłajpedzie i przycumował przy pływającym gazoporcie "Independence". Przywieziony przez niego skroplony gaz będzie wykorzystany do testów i rozruchu litewskiego pływającego gazoportu.

PGE Dystrybucja pracuje nad efektywnością operacyjną

PGE Dystrybucja w ramach prowadzonych prac nad poprawą efektywności operacyjnej zakończyła III Fazę wdrożenia Programu Poprawy Efektywności Operacyjnej i tym samym objęła jego zasięgiem cały obszar działania Spółki. Zakończenie tego etapu wdrożenia programu rozpoczyna kolejny etap prac nad poprawą efektywności operacyjnej, czyli kontynuację wdrożenia produktów programu oraz poszukiwanie nowych obszarów, których unowocześnienie lub optymalizacja pozwoli na dalsze zwiększenie efektywności pracy służb eksploatacyjnych spółki.

Wyszukiwarka

Zadaj pytanie








2+2=?


Informacje o plikach "cookies"